US

Monday 9 November 2009

ATOK



Masa baru menerima  draft header family blog terbaru kiriman  dari cik consultant. Perasaan hiba tiba tiba menyelubungi diri saya  sayu, sedih dan rindu bila terpandang wajah atok .. saya pasti.. bukan saya saja yg berperasaan begini.. semua waris akan terdetik perasaan Hiba ...

Memang saya rindukan pelukkan atok , bau badannya dan senyuman atok  .. Saya rindu  bermain dgn rambut dia yg pendek dan  tajam. Masih teringat saat2 kami menerima berita pemergian atok ke rahmatullah... Bagaikan batu menghempap ke kepala....

Saya , kakak , aboy dan adik tak banyak kenangan bersama atok , sebabnya .. kami membesar di Kota Kinabalu , Tapi saya dan kakak agak bertuah  berbanding aboy dan adik, kerana sebelum kami menetap di sabah, saya dan kakak sempat dijaga oleh atok dan uwan , Kakak sehingga umur 5 tahun , dan saya 2 tahun .. tapi dalam umur 2 tahun .. apa yg boleh diingat?? .. cuma dapat mendengar cerita dari kakak kisah kami dijaga oleh atok dan uwan .. ada tinggal Sedikit kenangan untuk jadi ingatan ..

1. Atok  setiap hari..pagi2 lagi dah pi pasar cari barang untuk dibuat lauk, saya tak tau pukul berapa atok pi pasar , yg saya tau.. bila bangun je atok dah tak de . ( kalau tido kat  kulu, mmg tido ngan atok ) . Tapi one thing for sure , saya akan tunggu atok balik kat luar , sebabnya.. bile atok sampai je , dia ulur duit 50 sen..  sukenya tak terkata..Masa tu 50 sen tu rasa macam dapat 5 ringgit!!! ..  apa lagi ke kedai la pastu..

2. Sangat suke tengok atok berjubah dan berserban , rasa sangat tenang tengok muka dia .. aman .. damai.. dan selamat..susah nk cakap.. Tapi rasa hidup nie sangat2 best bersama atok..apa lagi bila dia tersengeh.. rasenya atok nie handsome masa muda2 dulu.. kekekeke..

3.Atok Ade rambut yg pendek dan tajam , suke sangat main ngan rambut atok .. kakak penah kate kat atok, kalau gatal je boleh garu kat rambut atok.. atok galak je bile dgr...

4. Setiap kali jer balik dari sabah , malam pertama kat kampung saya ngan kakak mesti tido dgn atok  n uwan .. malam tu mmg sampai kul 2 pon atok tak dapat tido coz melayan kami berdua main n bercerita ( malam pertama jer.. sebab malam yg seterusnya kami da jumpa geng kat kilir, tido kilir je lepas tu. kekekek)

5. Once ,  masa balik bercuti, saya pernah terasa nk makan ketam , tak silap saya masa tu dah dekat tengah hari , atok pon dah balik dari pasar , ibu kata mana ade musim ketam kat sini.. ketam mahal.. Tapi tub2 bila lunch... ade masak lemak ketam!!!!.. atok pi keluar gak carik ketam ......... aduhhh .. susah nk gambarkan perasaan saya masa tu.. sebut je apa nak .. mmg akan dapat kalau dgn atok!!!

6.Memang Bangga sangat saya salah seorang waris atok , ingat dulu ,  Rasa megah jer masa kecik2 dulu.. masa ramai2 pi kedai mansur , jalan kat rumah2 org.. org kenal kite nie cucu  Tuan Hj Jani... wahh.. terase famous!!!. ahaks..


Tapi itu dulu.. skrg atok da tak de.. bukan setakat rumah kite.. rasanya satu kampung sungai layang merasai pemergian dia .. kampung kite seolah2 hilang seri ..saya merasainya ...  semoga kita sentiasa mendoakan Tuan Guru Hj Abd Ghani..Al Fatihah

SEMOGA ROH ATOK DICUCURI RAHMAT
AMIN....

1 comment:

  1. nk komen , bagi idea or cerita2 or update pasal entry nie , tulis kat ruang nie... lagi ramai org komen lagi meriah blog kite nie..

    ReplyDelete